fbpx

0

KOSZYK

Brak produktów w koszyku.

Targ Oliwa
17 marca, 2020

8 faktów, które powinieneś wiedzieć o oliwie

1. Jedzenie oliwy może uratować Ci życie

Nie jest w tym stwierdzeniu nic na wyrost. Naukowcy i dietetycy z całego świata w oparciu o swoje badania i artykuły medyczne, od lat zgodnie zalecają spożywanie oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Jest skuteczna w walce z rakiem, cukrzycą, chorobami serca, a nawet osteoporozą i chorobą Alzheimera. Polifenole i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oliwie o niskiej kwasowości niszczą wolne rodniki i chronią organizm przed rozwojem chorób cywilizacyjnych.

2. Oliwa (naprawdę) zmienia smak potraw

Świeża oliwa tłoczona na zimno łączy smaki i tworzy harmonijną całość. Oliwy najwyższej jakości używane są przez najlepszych szefów kuchni. Jednoszczepowe esencje z oliwek to znacznie więcej niż goryczka oliw dyskontowych, produkowanych na skalę przemysłową. Po produkty z młyna Deortegas sięga m.in. Albert Adriá – szef kuchni restauracji Tickets i Enigma w Barcelonie, dyrektor kreatywny w słynnej restauracji ElBulli.

sklep ze zdrową żywnością Targoliwa.pl

3. Oliwa to nie wino, które z czasem staje się lepsze

Jeśli znalazłeś już świeżą oliwę z ostatnich zbiorów, nie wahaj się jej używać. Całe bogactwo zawarte w owocach utrzymuje się przez około 12 miesięcy. Po otwarciu przechowywanie w lodówce nie przedłuża jej trwałości. Sok z oliwek należy chronić przed dostępem światła i powietrza, które sprawiają, że z czasem jest mniej aromatyczna i traci swoje cenne właściwości. Najlepiej spożyć ją do 3 miesięcy po otwarciu.

4. To jedyny olej, z którego można korzystać na różne sposoby

Za każdym razem, kiedy sięgasz po masło lub niezdrowe oleje rafinowane, możesz zastąpić je oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia. Wystarczy użyć tej samej ilości podanego w przepisie oleju lub ¾ łyżki oliwy z oliwek na każdą łyżkę masła lub margaryny. Oliwa z oliwek Extra Virgin jest idealnym dodatkiem do wszystkich dań – zarówno na słodko, jak i na słono. 

5. Czytaj etykiety i sprawdzaj pochodzenie

Z etykiety możemy dowiedzieć się bardzo dużo. Producenci na dużą skalę niechętnie dzielą się kwasowością, która jest głównym wyznacznikiem tego, czy oliwa jest faktycznie Extra Virgin, czy może została wyprodukowana w wysokiej temperaturze z dodatkiem środków chemicznych. Dla przykładu oliwy o kwasowości 2% nie nadają się do spożycia. Oliwy Extra Virgin posiadają kwasowość na poziomie 0,8%, a najlepsze z nich około 0,2%. Warto również zwrócić uwagę na sposób upraw, np. nieintensywne „secano” to uprawy bez nawadniania, których owoce gwarantują najwięcej korzyści zdrowotnych – witamin, minerałów i polifenoli. Równie istotną rolę pełni gatunek oliwek, który ma bezpośredni wpływ na to jakie nuty smakowe prezentuje oliwa. Od owocowej słodyczy Arbequiny po liściaste aromaty zielonych warzyw Cornicabry.

6. Gorycz w oliwie jest pożądana

Oczywiście, że tak! Przypominająca gorycz migdałów i orzechów włoskich w tle. Nie powinna dominować na samym początku. Gorzki smak został niemal zapomniany, a to w nim kryją się wszystkie wartości odżywcze. Gorycz zawarta w oliwie z wczesnych zbiorów wspomaga metabolizm, a poprzez swoje funkcje bioaktywne stymuluje układ odpornościowy i trawienny. Działa oczyszczająco na nasze jelita, wspomaga detoksykację wątroby i równoważy receptory kubków smakowych. Sprawia, że nie jesteśmy aż tak uzależnieni od słodkiego i słonego.

7. Bycie ekspertem jest łatwiejsze niż myślisz

Z oliwą z oliwek możemy zawsze zdać się na nasz węch, który rzadko kiedy zawodzi. Na wstępie warto ocenić, czy oliwa nalana do kieliszka do wina ma intensywny zapach oliwek. Potem oceniając smak możemy stwierdzić, czy oliwa jest po prostu smaczna, owocowa z delikatną goryczą na końcu czy wręcz przeciwnie: mdła, gorzka, pozbawiona aromatów i pozostawiająca metaliczny posmak – od takich oliw trzymaj się z daleka.

8. Oliwa z Oliwek, rafinowana czy virgin?

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia to sok ze świeżych owoców. Extra Virgin smakuje zdecydowanie lepiej niż Virgin, której można wyprodukować prawie 2 razy więcej z tej samej ilości owoców. Oliwa rafinowana jest  tańsza, ale posiada gorszy skład chemiczny, mniej składników odżywczych i szybciej ulega utlenieniu. Wszystkie określenia typu: „Oliwa z Oliwek”, „pierwsza kategoria”, „Pure”, „Oliwa do smażenia”, „Sansa” to najczęściej oliwy rafinowane, pozbawione zapachu. Aby ukryć ich defekty oraz przedłużyć trwałość wytwarza się je na gorąco za pomocą środków chemicznych (taki sam proces jak przy produkcji innych olejów roślinnych, m.in. rzepakowym i słonecznikowym). Najlepiej wybierać wyłącznie oliwy Extra Virgin tłoczone na zimno poniżej 27 stopni. Jest to cenne źródło witamin i minerałów, których nie znajdziemy w żadnym innym oleju.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *