fbpx

0

KOSZYK

Brak produktów w koszyku.

Targ Oliwa
29 maja, 2020

Właściwości oliwy z oliwek i jej wpływ na nasze zdrowie

Oliwa z oliwek od dawna ceniona była za swoje walory smakowe, ale największą uwagę medycyny konwencjonalnej po raz pierwszy przykuły badania prof. Ancel Keys z Uniwersytetu w Minnesocie. Zaobserwowano wówczas rzadsze występowanie chorób układu krążenia w wybranych krajach basenu morza śródziemnego, a kolejne prace naukowe tylko potwierdzają jej niezwykłe właściwości zdrowotne.

Około 2-3% miąższu zdrowych oliwek stanowią substancje fenolowe w formie glukozydów i estrów. W oliwie z oliwek z pierwszego tłoczenia znajduje się około 500 mg/l polifenoli. Jakość i ich ilość zależy od obróbki w młynie oliwnym, dlatego w oliwach rafinowanych ilości te są znacznie mniejsze niż w ekologicznych oliwach extra virgin. To właśnie one odpowiadają za ostry smak oliwy odczuwalny w przełyku. Obecność witaminy E oraz wspomnianych polifenoli hamuje procesy zapalne i nowotworowe. Codzienne spożywanie najwyższej jakości 100% soku z oliwek zapobiega tworzeniu się wolnych rodników i tym samym przeciwdziała procesom starzenia się. Nie bez powodu zwana jest więc eliksirem długowieczności.

Bogactwo witamin A, D, E i K zawartych w oliwie sprawia, że działa przeciwzakrzepowo, pomaga w walce z nieżytem żołądka, wspomaga trawienie i usuwa toksyny z organizmu. Jest więc niezbędnym elementem diety zarówno dorosłych, jak i dzieci, u których wspomaga prawidłowy rozwój kości. Polecana jest również dla niemowląt w okresie rozszerzania diety.

Kolejnym atutem zdrowotnym oliwy z oliwek jest występowanie jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT niezbędnych dla funkcjonowania organizmu. Z punktu widzenia żywieniowego ważną rolę odgrywają kwasy linolowy (omega 6) i linolenowy (omega 3). Stanowią one 9% składu oliwy z oliwek. Są to kwasy tłuszczowe wielonienasycone, które muszą być dostarczane z zewnątrz z pożywieniem. Organizm ludzki nie potrafi ich syntetyzować, a są one niezbędne dla funkcjonowania wielu układów. Można je znaleźć w składzie preparatów leczniczych i suplementów diety, jednak naturalnym źródłem jest oliwa z oliwek po którą warto sięgać każdego dnia. W celach leczniczych poleca się spożywać oliwę na czczo w ilości 20ml.

Kwasy zawarte w oliwie z oliwek wpływają na układ sercowo-naczyniowy w zauważalny sposób, m.in.: działają korzystnie na profil lipidowy hamując rozwój miażdżycy, obniżają zawartość złego cholesterolu (LDL) i wspomagają prawidłową pracę serca.

Skład chemiczny oliwy z oliwek jest bardzo korzystny, ale należy pamiętać, że istotne jest także przestrzeganie zasad  zdrowego odżywiania oraz codzienna aktywność fizyczna 🙂

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *